Blog BazaTelefonów.pl
 

TomTom (TOM2) opublikował wyniki TomTom Traffic Index 2016

Aplikacje, GPS 2016-03-24 08:33

TomTom (TOM2) opublikował wyniki TomTom Traffic Index 2016, corocznego raportu dotyczącego najbardziej zakorkowanych miast na świecie. Dla kierowców w Łodzi nie mamy najlepszych wiadomości, gdyż ich miasto jest liderem zarówno krajowego, jak i europejskiego rankingu. Tamtejsi zmotoryzowani mogą spodziewać się wydłużenia czasu podróży średnio o 54%, a podczas wieczornych godzin szczytu nawet o 98% w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów.

Oznacza to, że kierowcy w Łodzi spędzają w podróży dodatkowe 200 godzin w skali roku. Są jednak również pozytywne wiadomości m.in. dla Łodzi, Warszawy i Lublina, w których zaobserwowano złagodzenie zatłoczenia dróg. Kolejne w krajowym rankingu miast są Warszawa (38%), Lublin (35%), Wrocław (35%) i Kraków (35%). To, wraz z Łodzią, pierwsza piątka najbardziej zakorkowanych aglomeracji w Polsce.

„Z punktu widzenia kierowcy kluczowe jest jak najszybsze dotarcie do celu. Stąd każde rozwiązanie umożliwiające inteligentne wyznaczanie trasy z uwzględnieniem bieżącej sytuacji na drogach, jest bardzo pożądane. TomTom dostarcza kierowcom nie tylko aktualne dane o ruchu drogowym, ale także zestawy nawigacyjne, które pełnią funkcję sprawdzonych asystentów w każdej podróży. Dobierają trasy w taki sposób, aby jak najefektywniej omijać zatłoczone drogi i szybciej docierać do celu podróży. Z nawigacją TomTom kierowca jest doskonale poinformowany o tym, co się dzieje dookoła i na całej trasie” - mówi Magdalena Marciniszyn, TomTom CE & SEE Marketing Manager.

W światowym rankingu TomTom Traffic Index 2016 uwzględniono 12 polskich miast. Mniejsze korki, w stosunku do zestawienia z 2015 r., odnotowano w ośmiu aglomeracjach (Łódź, Warszawa, Lublin, Poznań, Szczecin, Białystok, Bielsko-Biała, Katowice). W dwóch sytuacja nie uległa zmianie (Wrocław i Bydgoszcz). Większe zatłoczenie zarejestrowano w Trójmieście oraz
w Krakowie.

Korki nie muszą być traumatyczne
„Najważniejszym problemem związanym z korkami jest stres, czyli przeciążenie, wywołujące liczne, w tym negatywne emocje. Irytacja wynikająca z jazdy w korku powoduje, że zaczynamy zachowywać się nieracjonalnie. Przykładem jest trąbienie na innych. Nie sprawi ono przecież, że samochody będą poruszały się szybciej. Rozładowywanie złych emocji w sposób atawistyczny, prymitywny, przez agresję słowną, a nawet fizyczną, nie zmieni sytuacji na drodze, a jedynie przyczyni się do naszego złego samopoczucia. A przecież kierowcy mogą wpłynąć na ucywilizowanie zachowania w korkach. Jeśli będziemy dla siebie uprzejmi, to zapewnimy sobie większą wygodę psychiczną” - mówi Andrzej Markowski, psycholog ruchu drogowego.

Zmiany w globalnym rankingu miast
Zaskakującą tegoroczną wiadomością są zmiany w czołówce światowego rankingu. Stambuł, który w poprzednim zestawieniu był zdecydowanym liderem, spadł na czwarte miejsce. W tym roku pierwsza pozycja przypadła Mexico City. Kierowcy w stolicy Meksyku mogą oczekiwać wydłużenia czasu podróży średnio o 59%, a podczas wieczornych godzin szczytu naweto ponad 103% w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów. Oznacza to, że kierowcy w Mexico City spędzają w podróży dodatkowe 219 godzin w skali roku.

Kolejne w światowym rankingu miast powyżej 800 tys. mieszkańców są Bangkok (57%), Stambuł (50%), Rio de Janeiro (47%) i Moskwa (44%). W pierwszej piątce najbardziej zakorkowanych miast na świecie bez względu na liczbę mieszkańców uplasowały się Mexico City (59%), Bangkok (57%), Łódź (54%), Stambuł (50%) oraz Rio de Janeiro (47%).

W raporcie TomTom Traffic Index 2016 firma TomTom udostępniła dane dotyczące poziomu zakorkowania 295 miast z 38 krajów i 6 kontynentów - od Rzymu do Rio, od Singapuru po San Francisco. TomTom wykorzystuje 14 bilionów danych, które są gromadzone przez ponad osiem lat. Jest to już piąta edycja raportu TomTom Traffic Index.

„Wiedza o tym, co dzieje się w ruchu drogowym, pozwala zracjonalizować nasze decyzje i w sposób spokojniejszy podchodzić do różnych przeciwności losu, takich jak korek. Im więcej mamy informacji o danym zdarzeniu, tym większa jest szansa, że nie będzie ono dla nas traumatyczne” - dodaje Andrzej Markowski.

W skali globalnej poziom zakorkowania wzrasta
Zarówno z najnowszego raportu TomTom jak i poprzednich wynika, że poziom zakorkowania wzrósł o 13% w skali globalnej od 2008 roku. Z pewnością zainteresowanie budzą szokujące różnice pomiędzy kontynentami. Dla przykładu, w Ameryce Północnej poziom zakorkowania wzrósł o 17%, natomiast w Europie zwiększył się o zaledwie 2%. Może to być związane ze wzrostem gospodarczym w Ameryce Północnej i kryzysem ekonomicznym w niektórych częściach Starego Kontynentu. Wynik Europy może być spowodowany sytuacją w jej południowej części, w takich krajach jak Włochy (-7%) i Hiszpania (-13%), w których występują zmiany w natężeniu ruchu drogowego zauważalne w ostatnich ośmiu latach.

Ralf-Peter Schaefer, wiceprezes TomTom Traffic, powiedział: „TomTom Traffic Index jest opracowywany każdego roku, aby pomóc kierowcom, miastom oraz osobom zarządzającym transportem zrozumieć trendy dotyczące zakorkowania i - co najważniejsze - jak zmniejszyć poziom zatłoczenia w skali globalnej. Chcemy zwrócić wszystkim uwagę na to, w jaki sposób można skrócić czas, który tracimy codziennie w korkach i uświadomić, że każdy powinien się w takie działania zaangażować. Jeśli nawet 5% z nas zmieni swoje plany podróży, możemy poprawić czas przejazdu głównymi drogami aż o 30%.  Powinniśmy wspólnie pracować nad tym, aby przeciwdziałać korkom”.

Więcej informacji o TomTom Traffic Index oraz poszczególnych miastach jest dostępnych na stronie www.tomtom.com/trafficindex. Na portalu znajdują się przydatne porady oraz niezależne analizy dotyczące tego, w jaki sposób przeciwdziałać korkom. Po raz pierwszy powstała zakładka „Profile Cities”, dająca możliwość wglądu w to, co robią miasta, aby poprawić mobilność.

Źródło: TomTom

Wojtek Konopa, wyświetlono 2630 razy.

Dodaj do: Wykop BLIP Flaker Facebook Twitter

Nie wklejaj HTML ani BB Code. Adresy IP są rejestrowane. Maksymalnie 1500 znaków.

Szukaj
Subskrybuj:
RSSAtom

Kategorie

Chmura tagów

Archiwum